Yaygın kaygı yaşıyor musunuz?

Yaygın anksiyete bozukluğu yaşayan kişiler ilk bakışta gergin yüzleri, gergin duruşları çatık kaşları, solmuş ciltleri, el ,ayak ve koltuk altlarının terli oluşlarıyla , huzursuzluk ve titremeleriyle dikkat çekerler. Yaygın aksiyete bozukluğunda anksiyetenin tüm belirtileri görülebilir ancak bozukluğun karakteristik özellikleri aşağıdakilerden oluşur.

Endişe ve tedirginlik normal hayatta sıkça yaşanan duygular olmalarına rağmen yaygın kaygı bozukluğunda yaşanan sıradan endişelerden ve normal insani kaygılardan daha uzun sürerler ve kontrol edilmeleri güçtür. Endişeler tek bir konuya odaklanmamış olup yaygındır ve panik atağında olduğu gibi belli bir süreyle sınırlı olmayıp gün boyunca sürerler.

Psikolojik uyanıklık olur. Bu tür belirtiler gürültüye duyarlılık, konsantrasyon zayıflığı ve öfkelenmeye hazır olma tarzında ifade edilir. Kişiler bazen unutkanlıktan yakınırlar ancak hafızadaki problem genellikle dikkatteki bozukluğa bağlıdır.

Otonom aktivitede artış sıklıkla terleme, çarpıntı, ağız kuruluğu, karın bölgesinde rahatsızlık, ve baş dönmesi şeklinde hissedilir. Bu tür belirtiler hatalar tarafından genellikle fiziksel nedenlere bağlı belirtiler olarak algılanırlar ve bu yüzden tedavi için yanlış yerlere başvurmalarına neden olurlar.

Kas gerginliğinin en bilinen ve rahatsız eden yansımalarından birisi baş ağrılarıdır. Bu ağrılar genellikle iki taraflı olurlar. Alın ya da ense bölgelerinde hissedilirler. Ayrıca boyun omuz ve sırt ağrıları da olabilir. Kas gerginliğinin diğer yansımaları huzursuzluk, gerginlik ve titremelerdir.

Hiperventilasyon fazla nefes alıp verme daha önce de söz edildiği gibi baş dönmesi ile uzuvlarda uyuşma ve karıncalanmalara neden olur. Hızlı nefes alınmasına rağmen genellikle nefesin yetmediği şeklinde yakınma getirilir.

Uykuya dalma güçlüğü belirgindir. Bu güçlükte muhtemelen kas gerginliği nedeniyle yeterin ce gevşeyememenin de etkisi vardır. Uyku genellikle kesintilidir. Ve hoş olmayan rüyalar görülür. Bütün bu özelliklerden dolayı uyku dinlendirici ve tatmin edici olmaz. Bazı hastalarda yoğun anksiyete duygusu ile ani uyanmalar görülebilir.

Derleyen : Dr. Bahar Gürsoy Karesioğlu